Logo Vestfold Fylkeskommune Opplæringsløpet.no

Byttet ut mobilen med myntkast og skjønnskrift

Elever på tidsreise

Å kaste en 5-øring nærmest mulig en strek var en aktivitet som slo godt an hos disse guttene ved Gokstad skole. Her viser de stolt frem hvor mange mynter de til slutt klarte å samle opp.
– Vanligvis pleier vi bare å henge og slenge i friminuttene, sier Alise Høst Iversen.

På Pukkestad gård var det likevel ikke mye tid til å slappe av for Alise og venninnene hennes. Der var nemlig fjerdeklassingene ved Gokstad skole samlet for å få en innføring i hvordan det var å gå på skole på 50-tallet.

Synne Grannes Reinertsen (10) og Alise Høst Iversen (10) likte å være ute istedenfor å bare sitte inne og spille på mobilen.
Synne Grannes Reinertsen (10) og Alise Høst Iversen (10) likte å være ute istedenfor å bare sitte inne og spille på mobilen. Foto:Håkon Lexberg

«Tante Monika» og paradishopping

Hver halvtime står det en mann på skoletrappen og ringer i en bjelle. Det er skolebestyreren på Pukkestad som for anledningen har på seg et navnskilt hvor det står «Flagstad». Før i tiden omtalte men nemlig læreren sin ved etternavn.

– I dag ville nok elevene heller ha kalt meg for Lars, sier Lars Flagstad som selv var elev på 50-tallet.

Han vet derfor godt hva dagene som elev for over 60 år siden bestod av. Programmet elevene skulle gjennom var delt inn i tre forskjellige deler. Hver gang Flagstad ringte i bjella skulle elevene bytte aktivitet.

– Den ene delen skal vise hvordan ting foregikk i klasserommet. Den andre delen er friminuttet hvor de er ute og leker. Den siste delen handler om fritidsaktivitetene vi drev med på 50-tallet, sier Flagstad.

I klasserommet fikk ingen lov til å sette seg før læreren sa at det var greit. Der fikk de også en innføring i skjønnskrift med blekk og penn og sang «Kom mai, du skjønne milde» for å nevne noe. Samtidig var elevene som hadde friminutt utendørs og sang «Tante Monika» og hoppet paradis. Fritidsaktiviteten gikk ut på å skulle kaste en 5-øring nærmest mulig en strek.

– Hvor kommer egentlig blekket fra? Er det fra blekkspruter, spør en av elevene i klasserommet.

Akkurat det kunne ikke lærerinnen Inger Flagstad svare på. Hun var uansett veldig fornøyd med hvor konsentrerte elevene var og ble veldig imponert over hvor flott elevene klarte å skrive med blekket.

Lars Flagstad ringte med bjella hver halvtime for å indikere at elevene skulle bytte aktivitet.
Lars Flagstad ringte med bjella hver halvtime for å indikere at elevene skulle bytte aktivitet. Foto: Håkon Lexberg

Opplegget elevene var med på ble til gjennom et samarbeid med Den kulturelle skolesekken. Det er en nasjonal satsing som blant annet skal bidra til at skoleelever får oppleve norsk kultur. Ifølge Flagstad gjøres dette for å vise barna hvordan besteforeldrene hadde det på skolen samtidig mener han det er godt for dem å oppleve noe annet enn mobiltelefonen i friminuttet.

Det er noe også elevene er relativt enige i.

– Vi går ofte tomme for ideer om hva vi skal finne på i friminuttene. Ofte bruker vi bare mobilene våre. Derfor var det veldig fint å være utendørs og drive med aktiviteter, sier Synne Grannes Reinertsen, en av venninnene til Iversen.

– Ville dere heller ha levd på 50-tallet?

– Nei, det tror jeg nok ikke. Vi er jo veldig glade i mobilene våre også synes jeg lærerne virket ganske strenge. Jeg tror de er litt snillere i dag, avslutter Iversen.